{ }

Ki-Mo-No Blog

  • Trin-iT Software Solutions - Kimono-geïntegreerde ticket machines voor oversteek Den Helder-Texel
    Trin-iT Software Solutions - Kimono-geïntegreerde ticket machines voor oversteek Den Helder-Texel
    Kimono powered
    "Schipper mag ik overvaren?" De TESO bootdienst ontwikkelde meerdere vormen van geautomatiseerde ticket-verkoop. Via hun website én, voor de bezoekers zonder vervoermiddel, dichtbij de afvaart met de Texelstroom via de Kimono ticket automaten.

    Kimono-geïntegreerde ticket machines voor oversteek Den Helder-Texel

    Schipper mag ik overvaren?

    TESO: een onderneming om van te houden

    In 20 minuten over het Marsdiep, tussen Den Helder in de Noordkop van Noord-Holland en ’t Horntje op het Waddeneiland Texel, vaart al 110 jaar de bootdienst van de Koninklijke N.V. Texels Eigen Stoomboot Onderneming. TESO voor het gemak. Dit zijn de namen van de drie schepen die voor de dienst inzetbaar zijn: Texelstroom; Dokter Wagemaker (reserve); Schulpengat (reserve). Forse schepen, ‘state of the art’, elk met een capaciteit van 1750 passagiers en respectievelijk 340, 300 en 242 auto’s.

    Texel in enkele feiten

    Texel is het grootste Waddeneiland van Nederland: oppervlakte 463,2 km2, waarvan 161 km2 land en 302 km2 water. Het eiland heeft een lengte van 25 en een breedte van 8 kilometer. Strand? Ja, 30 kilometer lang! In beeldassociaties bij velen is Texel een schapen- en lammetjeseiland. Prachtige wol en heerlijk vlees. En ja hoor: elk voorjaar worden er zo’n 17.000 lammeren geboren. Texel telt circa 13.700 inwoners van wie er 6.900 in het centrale dorp Den Burg wonen. In het zomerse vakantieseizoen verblijven er maar liefst vier- tot vijfmaal zoveel toeristen als eigen inwoners.

    Tickets voor de overtocht

    Mensen die de overtocht willen maken, kunnen hun reis op twee manieren boeken en afrekenen. Online, via de website https://www.teso.nl/nl/teso-tickets. En gelukkig ook ‘on the spot’, in Den Helder, met twee ticket-automaten in de vertrekhal van de bootdienst. Trin-iT realiseert de integratie van de zogenoemde ‘ticket engine’ van Sqills – ook gebruikt voor de NS International reisplanner – op basis van een door Trin-iT en TESO samen ontwikkelde userinterface.

    De kwaliteit van het op voorbedrukt papier – met het TESO-logo en de leveringsvoorwaarden - geprinte vervoersbewijzen is tot in de laatst gedrukte puntjes uitstekend. Hierbij wordt de zogenoemde blackmark techniek toegepast. Die zorgt ervoor, dat tickets altijd op exact de juiste plek worden afgesneden. Zo staat het voorbedrukte TESO logo dan ook exact gecentreerd op de tickets. Dat is ook wel het minste eerbetoon dat een 110 jaar oude onderneming verdient!

    Gebruikersgemak

    Voor deze voetgangers ticket-automaten ter plekke, in de vertrekhal bij TESO in Den Helder, is in samenwerking met het bedrijf C-TOP een behuizing ontwikkeld met een groot gebruiks- en onderhoudsgemak. De automaat biedt veel verschillende betalingsmogelijkheden: PIN, contactloos, bankpassen en creditcards. De lezer voor contactloos betalen heeft een blikvangende plaats gekregen. Bij de uitgifte van de tickets wordt de uitgiftebak geaccentueerd met LED strips.

    Maximale eenvoud

    De door ons projectpartner team ontwikkelde user interface biedt reizigers het gemak waarmee zij met twee aanrakingen op het scherm plus het contactloos aanbieden van de bankpas reis-tickets kunnen kopen. Hiermee stijgt de doorloopsnelheid met een forse sprong en kunnen twee automaten nu doen waar vroeger drie automaten voor nodig waren.

    Voorkomen beter dan genezen

    Beheerstechnisch werkt Trin-iT met elektronische contactsloten om bij het printer compartiment van de automaat te komen. Het contactslot wordt met een PIN code bediend; zowel op afstand als op de automaat zelf. Door de afwezigheid van fysieke sloten en sleutels ontstaat er een naadloze afwerking van het frontpaneel van de automaat. Vandalen worden hiermee beroofd van de mogelijkheid om met kauwgom sleutel insteekgaten dicht te smeren en zo de sloten te vernielen.

    ARBO-detail: de automaat weegt minder dan 25 kg en kan zo worden geplaatst of vervangen door één persoon.

    Herkenbaar: een geïntegreerde Kimono-platform aanpak en oplossing

    Alle genoemde eigenschappen van deze self service oplossing konden worden gerealiseerd dankzij de veelzijdige verbindings- en integratie mogelijkheden binnen het door Trin-iT ontwikkelde Kimono platform.

    De samenwerking met TESO

    Werken met TESO is meer dan een plezier. In komende blogs zal onze samenwerking ongetwijfeld nog meerdere malen ter tafel komen. Bijvoorbeeld onze betrokkenheid bij de volautomatische afhandeling van voertuig tickets op basis van kentekenherkenning en lengtemeting.

    Maar voor nu: rugzak om en te voet op de Texelstroom… naar Texel!

Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen?

Neem contact met ons op!
Contact